Ángel Calle: “Agroekologiak feminista eta antikapitalista izan behar du, eta pentsamenduak dekolonizatzearen alde egin behar du”
Angel Calle Collado Soziologiako irakaslea da Kordobako Unibertsitatean, Soziologia eta Nekazal Ikasketen Institutuan. Komunaria.net, ondasun komunetan aplikatutako ikerketari eskainitako gunearen eta Ikerketa eta Udal Laguntza Sarearen (REDINAM) talde eragilearen parte da. Talde horren lan-eremua munizipismoaren aurrerapenen eta erronken ingurukoa da.
[Climática]Aztertu agroekologiaren «3C» ak: zaintzak, zikloak ixtea eta lankidetza, eta ziurtatu guztiak eman behar direla agroekologiaz hitz egin ahal izateko. Adibidez: «zero kilometro» bezalako etiketak, hurbileko produktuak direnak baina substantzia kimikoak eraman ditzaketenak; edo elikagai «organikoenak», gehigarri toxikorik gabe baina ustiatutako langile etorkinekin landutakoak. Azal dezakezu nola identifikatzen ditugun 3Cak? Ez dirudi hain erraza.
Gure munduan, maila globalean, komunikazio-, lege-, banaketa- eta, batez ere, elikadura-teknologiak nagusitu dira, behetik antolatzeko gaitasuna kentzen digutenak, dela gure gorputzak elikatzeko, gure gizarte-loturak birsortzeko, dela bizitza algoritmo eta kontsumoetatik kanpo ospatzeko. Horrek elikadura pobre eta eskasean eragiten du: janariez eta salgaiez ari gara, ez nutrizio egokiaz eta ekoizpen duin eta iraunkorra izateko eskubideaz. Janari ultraprozesatu hori, nolabait esateko, «txatarra» da. Badira C bitaminaren edukiaren % 70 galdu duten zitrikoak. Gainera, toxikoz eta argizariz beteta etortzen badira, CO2 kaskoorrora ekoizten badute... giza bizitzaren aurka doan elikadura-sistema dugu. Eta «giza bizitza» da gorputzak, loturak eta etxe bizigarri bat (planeta bat, eskualde bat, auzo bat edo herri bat) erreproduzitzen aritzen dena.
«Horrek elikadura pobre eta eskasean eragiten du: janariez eta salgaiez ari gara, ez nutrizio egokiaz eta ekoizpen duin eta iraunkorra izateko eskubideaz. Janari ultraprozesatu hori, nolabait esateko, "txatarra" da.»
Nolakoak izan dira elikadura-sistemak tradizionalki? Bada, zikloak ekoizteko eta ixteko lurralde batean lankidetzan aritzearekin zerikusia zuten eta merkatuaren dimentsioak ezaugarri sozialak zituen teknologietatik bultzatuak. Hau da: topaleku bat, nekazarien kontrola neurri handi batean... Elikagaia ez zen merkantzia hutsa gorputzen beharrei, lokarriei edo planeta honetan bizitzeari erantzuten ez dieten merkatuetan. Adibidez, «zero kilometro» ren kasuan. Zer esan nahi du gertutik etortzeak? Baliteke marrubiak ustiapen-baldintzetan ekoiztea; edo txerri haragia izatea, zeinaren pentsuak sojaz egiten baitu Amazonia. Azken produktua gertukoa izan daiteke, baina milaka litro petrolio behar izan dira osagaiak lekuz aldatzeko, elaboratzeko, paketatzeko eta abar.
3 C-ren aurrean 3M daude: merkantilizazioa, mundializazioa (edo globalizazioa) eta monolaborantza. Askotan enpresa-kontzentraziotik teorizatzen du: enpresa askok hazien merkatuaren zati handi bat menderatzen dute, edo nekazaritzako makineria, edo produktu fitosanitarioak. Nekazari txiki batek 3Mei aurre egin diezaieke?
Badaude aurre egiteko moduak. Nekazari txikia, Confederation Paysanne edo Labrego Galego Sindikatuko jendea bezala, bidezko harremanak eraikitzeko eta modu jasangarriagoan ekoizteko elkartu daiteke. Edo tokiko merkatuak proposa ditzake, edo banaketa handiaren aurka egin dezake presioa. Era berean, ospitaleek eta inguruko eskolek sasoiko produktuak erostea eska dezake, eta politika hori udalerri, eskualde, estatu edo Europar Batasunak babestea. Beti daude alternatibak, baina alde batera utzi behar da liburuan Big Food esaten dioguna: produktuak ematen dituzten edo janari txatarra banatzen duten elikadura-korporazio handiak. Baina, noski, logikoa da jendeak nahi ez izatea, abeltzaintzan edo nekazaritzan trantsizio bat gutxienez 5 urte direlako, eta nork ordainduko ditu faktura horiek? Nork lagunduko du prozesu hori? Horrek azaltzen du, neurri batean, Europa zaharreko landa eremuko nahigabea ekoizpen txikirako «alferrikako» erantzunetara bideratzen ari dela, eta Big Food honentzat eta lurjabe handientzat oso pozgarriak direla.
«Europa zaharreko landa eremuko nahigabea ekoizpen txikirako "alferrikako" erantzunetara bideratzen ari da, eta Big Food honentzat eta lurjabe handientzat oso pozgarriak dira»
Nekazaritza-ekologiako kooperatibista gisa, teoria praktikara eraman eta Jerte-n gereziak lantzen dituen norbaitek, zer oztopo aurkitu ditu bere negozioa martxan jarri eta bere postulatuak jarraitzeko orduan?
Hemen funtsezko bi gai daude. Bat bideragarritasun ekonomikoa da. Gure produktuak jaso ditzaketen hiriguneetatik urrun gaude. Logistikaren mende gaude, bitartekarien mende. Kosta egiten zaigu produktu merkeak eta nekazariak dituen kostuetarako zentzuzkoak mantentzea. Jendea ohitu egin da kilo bat sagar euro ordaintzera. 90 zentimo kentzen badizkiot joan-etorriengatik, 10 zentimo geratzen al zaizkio nekazariari kilo hori ekoizteko inbertitu duen guztia ordaintzeko? Bigarren gaia giza bideragarritasuna da. O «Bidabilitatea». Hau da, alde batetik, giza taldeok lankidetzan hastea eta hori egin nahi izatea. Eta dakigula! Bestalde, bulego batek ez bezalako ordutegiak eskatzen dituen produkzioak ez dezala gure denbora, gure bizitasuna, bizitzan gozatzeko dugun askatasuna harrapatu, gure ustez plazerezkoa den jarduera bat alde batera utzita – unean-unean izan ezik –. Baina bizitzeko moduko denbora behar dugu.
«Jendea ohitu egin da kilo bat sagar euro ordaintzera. 90 zentimo kentzen badizkiot joan-etorriengatik, 10 zentimo geratzen al zaizkio nekazariari kilo hori ekoizteko inbertitu duen guztia ordaintzeko?»
Agroekologia etika gisa planteatzen du, lotura sozialen forma berriak barne hartzen dituena. Baina lokarriak egoteko jendea egon behar da. Agroekologiak lagundu al dezake despopulazioa geldiarazten? Konponbiderik ematen al dio belaunaldien arteko erreleborik ezari?
Isabel Álvarezek eta biok aipatzen dugun 3Cko agroekologian bizitza duina izateko aukera gehiago daude. Hau da, jarduera horretatik bizi ahal izatea eta horrela bizitzeko gogoa izatea. Landetako, basoetako eta abarretako bizimoduak geratu eta behar bezala bizi ahal izatea dira jendeak landa-eremutik ekoiztea aukeratzeko behar diren elementuak. Erreleboari dagokionez, apustu agroekologikoak erakargarriagoak dira, eta, gainera, gazteek eta emakumeek gehiago bilatzen dituzte... horregatik, zahartzeari, maskulinizazioari, landa-munduaren konbentzionalizazio gero eta handiagoari... aurre egin beharko litzaioke.
Izan ere, garrantzitsua dirudi ekofeminismoak zuen ikerketan betetzen duen papera. Agroekologia, ekofeminista izango da ala ez?
Agroekologiak botereaz hitz egiten du, elikadura-sistemak eragindako harremanak demokratizatzeaz. Feminista izan behar du, antikapitalista, eta pentsamenduak dekolonizatzearen aldeko apustua egin behar du, eta lurraldeak hiriguneetarako eta eliteetarako elikagaiak, ura eta energia ekoizteko sakrifizio-leku izateari utzi behar dio. Baina «izan behar du» hori ezin da moralista edo maximalista izan. Lagun batek dioen bezala: hemen, landan, aurrera egiten dugu «tarteka» ahaldunduz goazelako. Eta, era berean, mundu hori, «atzeratutzat» hartzen dena, ikuspegi ez hain indibidualista eta urbanitoak, komunitarioagoak eta landatarragoak, prozesu kolektiboei lotuagoak eta naturarekiko eta naturaren erritmoekiko ulermenari lotuagoak txertatzen ari garelako. Kulturarteko prozesu bat da, eta ezer gutxirako balio du irakaspenak emateak, gorputza ez jartzeak, beste posizio batean dagoenarekin enpatizatzen ez saiatzeak, betiere indarkeriarik gabeko esparruetan... Ekologiak eta feminismoak – hiritarragoak oro har, sare birtualetan hedatutako diskurtsoaren zentralizatzaileagoak – herrietatik igaro beharko lukete pixka batean, zaintzaren ekonomia horiek ulertzeko dituzten moduak ezagutu beharko lituzkete, poza nola konkistatu, desberdintasunari nola aurre egin... Landa-mundua ere ez dut idealizatzen; gainera, ez da mundu bat, asko dira. Baina azpimarratzen dut [ekologia eta feminismoa] beste ahots batzuk eraiki behar direla mundu horretatik, lehen sektoretik.
«Agroekologiak botereaz hitz egiten du, elikadura-sistemak eragindako harremanak demokratizatzeaz. Feminista izan behar du, antikapitalista, eta pentsamenduak dekolonizatzeko eta lurraldeak elikagaiak ekoizteko sakrifizio-leku gisa ez kokatzeko apustua egin behar du.»
Eskuinari edo eskuin muturrari lotutako protesta batzuk ikusi ditugu Europan, «eremuagatik», askotan pestiziden murrizketaren eta, oro har, elikadura-sistemaren deskarbonizazioaren aurka. Zuek "txaleko marroiak" esaten diezue. "Txaleko berde" bihur litezke?
Ziur aski, petrolioa ezin dela jan jakiten dutenean, eta ezin dela erosi ongarri kimikoetan, garraioan eta abarretan duten gastua justifikatzeko moduan, orduan berdea ez da kanpoko gisa agertuko, baizik eta beharrezko gisa. Baina lehenago krisi garai bat pasatuko dugu, basakeria garai bat, beldur naiz. Baina bestea etorriko da.
Lehengoan, Valle del Jerteko nekazaritza-kooperatiba bateko presidente batek esan zidan: "Kimikariekin urrunegi joan dela konturatu gara". Abonamenduaz ari zen. Bada, orain simaurrera itzultzen ari gara, lurzoru hobeak, emankorragoak eta abeltzaintza-aziendari eustea bermatzen baitu. Eta herbizidei eta plagizidei buruz ere ari zen. Lurra hondar gehiagorekin ikusten da, txori gutxiago eta euli eta zizare izurri gehiago. Beraz, nekazariak nola eta zer ekoizten duen erabakitzeko aukera duen tokian, lurra izateko edo Erkidegoko etxalde edo lonja baterako sarbidea izateko baldintzak betetzen ari dira apurka-apurka, «iraultza berdea» deritzonaren pakete teknologikoa baztertzen has dadin. Hortik aurrera, agroekologia erreferente izan daiteke, baita gizarte-mobilizazioaren erreferente ere.
Posible al da trantsizio agroekologikoa egungo NPBaren testuinguruan? Murrizketa gehiegi ezartzen ditu...
Ez da posible, baina aurka egin daiteke, edo jauzi hori etorkizun ez oso urrun batean gerta dadin baldintzak sor daitezke. Europako Batzordeko presidentea [Ursula von der Leyen] oso pozik dago Itun Berdeak murriztearekin eta Giorgia Meloni [Italiako lehen ministroa] faxismo sozial berriaren sarera (agenda neoliberal eta ultrakontserbadorea inposatzeko trebea) hurbiltzearekin. Aldi berean, «elikadura-subiranotasuna» bezalako kontzeptuak bereganatzen ditu, nekazaritza txikia izorratu egin behar dela esateko, ez dugulako «europar» janariaren negozioa ukituko, eta, bide batez, hamar bat multinazionalek egiten dute, Europa zaharrean egoitzaren batekin.
«Petrolioa ezin dela jan edo ezin dela erosi jakiten dutenean, ongarri kimikoetan, garraioan eta abarretan duten gastua justifikatzeko moduan, orduan berdea ez da kanpoko gisa agertuko, baizik eta beharrezko gisa. Baina lehenago krisi garai bat pasatuko dugu, basakeria garai bat, beldur naiz. Baina bestea etorriko da»
Hau da, munduarentzat suizidak diren nekazaritza-politiketarantz goaz, eta, lehenik eta behin, erosteko ahalmen txikiko kontsumitzaileek nahiz ekoizpen txikiak ordainduko dituzte. Behekoak, beti bezala, amildegira salto egitera behartzen dituzten lehenak. NPBk aurrera eginez gero, nekazaritzako elikagaien katea birlokalizatuko litzateke, tokiko merkatuen aldeko janari-banatzaileen negozioari mugak ezarriko litzaizkioke, edo eskolak edo laguntza teknikoak sustatuko lirateke lurraldeetan, biodibertsitatearen eta uraren zaintzari dagokionez exijentea izango litzatekeen eta elikagai osasuntsuen erosketa publikoan inbertitzeko prest egongo litzatekeen trantsizio agroekologikorako. Horrek NPB bat ekarriko luke, «ona» ez bada, bai, ordea, agroekologiaren baldintzak behetik sortzearen aldekoa; hau da, elikagaien bioeskualdeak sortzearen aldekoa, ekoizpen txikiarekin lehen lerroan, eta lan iraunkorra eta nutrizio osasungarria izateko eskubidea benetan gauzatzen duten elikadura-aholku munizipalekin.
Azkenean, balio-aldaketa bat eskatzen duen iraultza kultural moduko bat proposatzen du: gure buruak dekolonizatzea eta landako eta indigenen jakintzak berreskuratzea, kontsumismotik askatzea, beheraldia onartzea. Konta iezaguzu poeta eta kultur dinamizatzaile gisa egiten duzun lana bat datorrela irizpide horiekin.
Fisikoki jatean, gorputza – elikatzen gaituena –, bihotza – identifikatzen gaituena, zoriontsu egiten gaituena – eta neuronak elikatzen ditugu: zer aukeratzen dugun eta nola jan dezakegun. Uste dut beste modu batera aukeratuz, gure inguruneak maitatuz eta nutrizio-eskubideari lagunduz bakarrik eutsi ahal izango diogula integralki. Jatea ekintza konplexua da, baita adierazkorra eta emozionala ere; horregatik, arte-formak ditu. Bestalde, artea bihotzaren zuzeneko elikadura da, baina beste nutrizio-elementu bat ere bada: gastronomia ezin da izan mikrouhin labean plater bat berotzeko eragiketa, ez da horrela izan historian, ez gaitu zoriontsu egiten horrela izateak. Jatea artisautza oso bat da, gorputza, bihotza, burua... alaitasunez eusten duena. Espeziearen kontzientziarekin elikatzeko moduetan artea dago (zaporeak, koloreak, konposizioak, nutrizioak). Horregatik niretzat arte konprometitua eta agroekologia txanpon beraren bi aldeak dira.
«Munduarentzat suizidak diren eta, lehenik eta behin, erosteko ahalmen txikiko kontsumitzaileek eta ekoizpen txikiak ordainduko dituzten nekazaritza-politiketarantz goaz»
Udazkenero Jerte haranean antolatzen dugun Ekolinologia Jaialdian, poesiaren eta agroekologiaren arteko elkarrizketa ikusgarri eta senidetua gogoratzen dut. Ehun urteko gaztainondo baten azpian jarri ginen, Casas del Castañar ibilbidean. 700 urte baino gehiago ditu mirari bizi honek. Eta han, poeta bat eta nekazari bat tartekatuz joan ziren: lehenengoak naturari edo naturan izandako esperientziari kantatzen zion eta ikuspegi produktibista dekolonizatzen zigun; bigarrenak bere begirada ireki, espiritualean birsortzen gintuen, mendia, ura, lursaila, fruitua edo inausketa dena. Horrekin guztiarekin munduarekin konprometitutako artea lurreratzen zen. Bi jakintza, ez modernoak, elkarri eskua emanez. Hura biharko edertasuna!
Eta horretan ari gara, ekologia eta agroekologia etengabe gurutzatzen dituzten egoera horiek errepikatzen. Gorputzen eta gizarte-loturen sostengu integrala egin behar da, alaia eta bizigarria, amets eginaraziko gaituen estetikatik abiatuta, eta beste pertsona eta espezie batzuk barne hartzen dituen etikatik abiatuta. Horretarako, aitzurrari eta poesiari batera ematea besterik ez dago.